sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Meitä ohjataan ylhäältäpäin. Vai ohjataanko?


Internetin aikakausi on tuonut mukanaan monia mielenkiintoisia ilmiöitä. Eräs niistä on julkisen, yhteiskunnallisen keskustelun levittäytyminen sosiaaliseen mediaan. Haluan hyödyntää tätä kanavaa herättääkseni ajatuksia ja pitääkseni yllä yhteiskuntakriittisen keskustelun ilmapiiriä, mikä on nähdäkseni saanut aikaan uudenlaisen "kyberkansanliikkeiden" aallon.

Alla on kokonaisuudessaan sisäministerillemme lähettämäni sähköposti.



Sisäasiainministeri Päivi Räsänen,

Puhuitte kansanlähetyspäivien puheessanne 6.7.2013 monista yhteiskunnallisista aiheista, jotka ovat olleet viimeaikoina monesti pinnalla julkisessa keskustelussa, viitaten muun muassa yhteiskunnan moraaliseen rappioon, ja käsitellen aiheita kuten aborttia ja tasa-arvoista avioliittolakia.

Kyseinen puhe tuli, kuten arvannette, tietoisuuteeni Kankaanpään Seudun verkkosivuillaan 7.7. julkaisemasta artikkelista. (1) Eräs nettiartikkelin kommentaattoreista huomautti, miten sekä media että muut kommentoijat olivat sokeasti ja verenhimoisesti tarttuneet artikkelin esillenostamaan aihesisältöön tutustumatta koko puheen sisältöön ja sanomaan.

Otin haasteen vastaan ja päätin tutustua.

Alempana olen lainannut puheestanne osuuksia, joita olen kommentoinut ja vastannut niihin omilla mielipiteilläni. Olen yrittänyt parhaani mukaan esittää näkemyksilleni myös niitä tukevia lähteitä. Olen julkaissut tämän kirjeen kokonaisuudessaan julkisella blogisivullani http://sateenkaarisankari.blogspot.com, sillä haluan vastineella myös innoittaa julkista keskustelua. Teksti on pitkä, ja toivon että maltatte tutustua siihen sen edellyttämällä vakavuudella.


Mutta ennen kaikkea tätä Teidän olisi mielestäni parasta ymmärtää minusta jotakin.


Kristolan Tuomas saapui tähän maailmaan eräänkin herran vuonna 1984 Hyvinkääläisen keskussairaalan synnytysosastolla, pillusta. Puukkoa ei tarvittu. Synnyin siis maailman tavallisimmalla tavalla, jo useammassa polvessa heteroseksuaalisiksi itsensä määrittäville kristillisvanhemmille - äitini kolmanneksi ja isäni esikoislapseksi.

Kasvoin kuusivuotiaasta asti ainoana lapsena minua kymmentä vuotta vanhempien sisarpuolieni muutettua kotoamme pois. Tästä edespäin vanhempani saivat häiriöttä kasvattaa minut täysin omien uskomustensa mukaisesti, miten parhaaksi näkivät.

Emme kuuluneet Suomen Ev.Lut. kirkkoon, vaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen kirkkoon, alias Mormonikirkkoon. Tästä johtuen en osallistunut koulussa uskonnonopetukseen, vaan sen korvasi aktiivinen oman seurakuntani jumalanpalveluksissa käyminen. Viimeistään kuudennella luokalla tiedostin, miten erilaisia uskonnäkemyksiä molemmilla kristityiksi itseään nimittävillä uskonlahkoilla oli.

Kärsin uskostani - mikä oli tuossa lapsen kehitysvaiheessa kaikin puolin vielä vanhempieni usko - koulussa ja sosiaalisessa elämässä, sillä huomasin, ettei vähemmistöuskontoon kuuluvalle myönnetty samaa vapautta tulkita pyhiä kirjoituksia omien näkemystensä mukaisesti, kuin valtauskontoihin kuuluville. Uskontokuntamme valtionkirkosta poikkeavat kokoontumis- ja hengellistymistavat, katukuvassa selkeästi erottuva lähetystyö ja yleinen mielipide lahkostamme olivat omiaan muistuttamaan tovereitani, etten ollut kuten he. Ja mikä parasta, olin erilainen ilmeisen vapaaehtoisesti, joten selvästi jotenkin typerä.

Mutta uskomme erot eivät sinänsä satuttaneet: Tiesinhän kuitenkin uskovani oikein, oikeaan jumalaan ja kuuluvani oikean jumalan seurakuntaan, koska vanhempani ja uskontokuntamme auktoriteettifiguurit niin minulle käsi raamatulla vannoivat. Eniten minua satutti ne, jotka kyseenalaistivat uskoni kokonaan ja tuomitsivat minut uskontoni nimen perusteella, vaikka eivät minun nähdäkseni voineet tietää Mormonismista oikeasti mitään. Jotkut jopa väittävät, ettei Mormonismi ole edes kristinusko.

Seurakuntamme vanhimmat kehottivat  jäseniä olemaan hakematta silloin juuri yleistymässä olleen Internetin kautta tietoa Mormonismista muista lähteistä, kuin virallisilta verkkosivuilta (www.lds.org), sillä muut lähteet sisälsivät kirkon kannan mukaan vain uskoamme perusteetta kritisoivaa, paholaisen innoittamaa valetta, jonka yrityksenä on hajottaa uskomme kirkkoon ja saattaa se naurunalaiseksi ulkopuolisten silmissä.

Tämän vakavalla naamalla lausutun opetuksen kuultuaan oli nuori Tuomas kirkon kautta saamansa moraaliopin kanssa mielestään vakaalla pohjalla: Kirkko tietää mikä on oikein, pyhät kirjoitukset eivät valehtele, ja ulkopuolisten mielipiteelle ei tarvitse korvaansa lotkauttaa. Kaikki siis hienosti, ei kuin valkean ratsun selkään ja kohti auringonlaskua! Vai mitä?

Muttei.

Nuoria peniksellä varustettuja ihmisiä painostettiin seurakunnassamme jo varhaisteinistä saakka aloittamaan säästäminen ja lähtemään lähetystyöhön tultuaan täysi-ikäisiksi. Lähetystyötä ja sen tarpeellisuutta perusteltiin kirkkomme verrattain vähäisen jäsenmäärän lisäksi toki myös kristillisen evankeliumin levittämisellä, ja onnistuneesta käännyttämisestä luvattiin suunnattomia palkkioita tuonpuoleisessa - sillä käytännössä lunastaisi itselleen taivaspaikan. En kuitenkaan aloittanut säästämistä lähetystyötä varten, sillä tiesin jo lähes alusta asti, etten aio lähteä. Olin oppinut vanhemmiltani monen muun elämän ohjenuoran lisäksi päällimmäisenä toisten ihmisten omien valintojen kunnioitusta, ja huomattuani miten vaikeaa muiden oli kunnioittaa minun valintojani ja sitä, mitä edustin, olin tullut siihen johtopäätökseen, ettei minunkaan tule muita esimerkiksi uskonsa tai muun yksittäisen ominaisuutensa perusteella tuomitseman tai arvosteleman. En siis voinut rationalisoida lähetystyötä periaatteellisista syistä: On aivan eri asia elää uskossa ja kertoa omasta uskostaan siitä kysyville, kuin tyrkyttää sitä ja väittää sitä kivenkovaa ainoaksi oikeaksi. Sillä miten voisin saada ihmisen liittymään uskontoomme väittämättä, että se on oikea, samalla väistämättä väittäen muiden uskontojen olevan vääriä? Olihan maailmassa tuhansia ja taas tuhansia uskontoja, joista enemmän tai vähemmän kaikki uskoivat eri tavoin mutta yhtä järkkymättä ja väittävät olevansa ainoina oikeassa. Kuka minä olisin heidän uskoaan heille itselleen vähättelemään? Jokin tässä mättää, tuumaa Tuomas.

Olin siis tehnyt valinnan seurata omaa mielipidettäni kirkon opetusten ja yleisen käytännön sijaan. En siksi, etten halunnut tulla leimatuksi - olinhan sitä jo valmiiksi; tein niin siksi, että se oli minusta moraalisesti oikein. Olin ihan itse ilman ainakaan suoraa ulkopuolista vaikutusta päätynyt poikkeamaan minulle varsin perusteellisesta ja usein opetetusta käsityksestä uskoni puitteissa. Minä käytin suurinta inhimillistä kapasiteettiani, loogista päättelykykyäni ja kyseenalaistin koko lähetystyön funktion ja käytännön eettisyyden.

Eipä aikaakaan, kun aloin huomata ettei kaikessa mitä kirkko opetti ollut aina järkeä. Joskus asiat olivat ristiriidassa keskenään ja mitä enenevissä määrin asiat olivat ristiriidassa minua ympäröivän todellisuuden kanssa. Ihmiset, joiden mielipide oli poikennut omastani eivät olleetkaan pahoja eikä heidän periaatteensa ja moraalikäsityksensä sen heikommalla pohjalla kuin omanikaan, vaikka perustamme olivat hyvin erilaisia. Huomasin kirkon puolustavan suvaitsemattomuutta, ja koska olin itse joutunut sen kohteeksi, koin tämän ainoastaan huonona asiana. En haluaisi missään nimessä allekirjoittaa uskoa, joka opettaa minua aiheuttamaan muille yhtä lailla kamalia tilanteita ja tuntemuksia ja pakottamaan ihmisen jonkin ominaisuutensa kanssa kaappiin. Huomasin, että oikeastaan tavat, joilla kirkkomme oli samanlainen kuin muut uskonlahkot, olivat ainoastaan minussa negatiivisia reaktioita aiheuttavia piirteitä kuten ahdaskatseinen fanaattisuus, suvaitsemattomuus poikkeavuutta ja muutosta kohtaan ja haluttomuus nähdä eri elämänkatsomuksia abstrakteina ja käsitellä niitä objektiivisesti teorian ja pohdiskelun keinoin.

Minulle oli kirkossa opetettu, että homoseksuaalisuus ei ole valinta, vaan homoseksuaaliset teot ovat. Näinollen heteroseksuaalisuuskaan ei ole valinta, vaan heteroseksuaaliset teot ovat.  Ja heteroseksuaalejahan kaikkien pyhien on oltava, muuten tulee sanomista. Olin aina viehättynyt aikuisen naisen vartalosta, mutta koska nuoren ihmisen oman seksuaalisuutensa tutkimista pyrittiin kirkon puolesta rajoittamaan avioliiton jälkeiseen miehen ja naisen väliseen, lähinnä lisääntymistarkoitukselliseen sukupuoliyhdyntään, en ollut juurikaan päässyt lähestymään naisia seksuaalisesti. Seksuaalikasvatukseni jättämässä tyhjiössä kävin läpi seksualiteettiani pääni sisällä, missä fyysisiä rajoituksia ei ollut. Aloin teini-iässä tuntea vetoa joihinkin miespuolisiin ystäviini ja huomasin monesti fantasioivani muunmuassa ryhmäseksistä sekä miesten että naisten kanssa. Kuvittelin tämän olevan täysin normaalia heteroseksuaalisuuteen kuuluvaa halua, sillä minulle heteroseksuaalisuus tarkoitti kaikkien muiden maallisen hyperseksuaalisen olentoni ei-toivottavien halujen kesyttämistä, hallitsemista ja niistä vaikenemista.

Internetin jatkuvasti laajentuessa törmäsin erinäisiä harraste- ja vapaa-aikasivustoja ja -palveluita käyttäessäni käyttäjätuttavuuksien kautta uudenlaisiin maailmankatsomuksiin ympäri maailman enemmän, kuin olin koskaan aikaisemmin ymmärtänyt olevan olemassakaan. Tämä oli lopulta kuitenkin helppo hyväksyä, sillä se istui yksiin aikaisemman päätelmäni kanssa uskon moninaisuudesta, ja mukaan pääsivät myös monet eri tavat olla uskomatta mihinkään.

Huomasin, että kaikesta informaatiotulvasta valtavan suuri osa oli höttöä vailla painoarvoa. Huomasin myös, että sama pätee kaikkiin informaatiolähteisiin. Minun oli itse alettava varmentamaan tiedon paikkansapitävyys ja hankkimaan näkemyksiä ja mielipiteitä kysymyksiini useammasta eri lähteestä. Löysin tietoa kaikesta, mistä minulla oli ikinä ollut kysyttävää ja enemmän. Huomasin, että aina kun kysymys on jostakin valtavirrasta poikkeavasta, mielipiteet kärjistyvät ja värittymättömän keskustelun ylläpitäminen käy vaikeaksi. Useimmiten eniten äänessä olivat kulloisenkin asian vastustajat, ja mitä vähemmän todellisuuteen perustuvia argumentteja ihmisillä oli, sitä äänekkäämmäksi he kävivät ja sitä herkemmin he ottivat esimerkikseen lainauksia uskonnollisista teksteistä ja opetuksista.

Tunsin pistelyä sydämessäni. Olenko minä joskus ollut tuollainen? En ole voinut. Eipäs. Kyllä olen voinut. Olen ihminen, kuten hekin. Minutkin on joskus saatu uskomaan, että on olemassa vain yksi ja ainoa oikea tapa nähdä asiat.

Kyseenalaistin vihdoin oman seksuaalisuuteni. Olenko todella heteroseksuaali? Mitä se tarkoittaa, jos en olekaan? Väheneekö arvoni ihmisenä, ja voiko jumala, johon minut oli opetettu uskomaan, todella toivoa etten toteuta itseäni ja pyri kasvamaan minulle annetuissa puitteissa mahdollisimman hyväksi?

Kysyin joskus äidiltäni, mitä papalle eli äitini isälle, joka kuoli ollessani nuori, tapahtui kuoleman jälkeen: Pääsikö tämä taivaaseen, vaikka ei kuulunut kirkkoomme? “Kyllä pääsi. Hyvät ihmiset pääsevät kyllä taivaaseen.” Vaikka Mormonikirkko opettaakin toisin, uskoin silti ennemmin äitiäni. Jos on olemassa taivas, sinne pääsee olemalla hyvä ihminen - ei olemalla Mormoni, Ev.Lut. kristitty, ortodoksikristitty, tai minkään muunkaan sortin kristitty. Kaikissa elämänkatsomuksissa on jotakin hyvää - meidän tehtävänämme täällä on määritellä ja erottaa, mikä on hyvyytä, ja karsia pois kaikki muu. Valitettavasti mikään usko ei ole tarjonnut selvää ja oikeudenmukaista ohjenuoraa tähän, joten jäljelle jäänyt vaihtoehto on ollut selvittää asiat itse.


Nyt itse vastineeseen.


“Vankilan museoitu kirkko oli muuten entisellään, saarnatuoli ja kirkonpenkit paikoillaan ja hyvässä maalissa, mutta alttarilta oli poistettu risti. Poistetun ristin jälki näkyi muuta pintaa vaaleampana. Mieleeni nousivat lapsuuteni jumalanpalvelukset, joissa vangit ja henkilökunta olivat Jumalan sanan äärellä. Poistettu risti museoidussa kirkossa nosti esiin ajatuksia niistä varhaisen kristillisen seurakunnan vahvoista alueista, joissa nyt kaupunkikuvaa hallitsevat minareetit kirkon tornien sijaan – tai ne ateistiset valtiot, joissa kirkot on muutettu uimahalleiksi tai teattereiksi. Tuo sama keskitys on nyt menossa Euroopassa ja Suomessa, jossa kirkkojen käyttöaste laskee ja kirkkoja myydään talousvaikeuksissa.

Reilun kymmenen vuoden sisällä on tapahtunut dramaattinen romahdus suomalaisten uskossa kristinuskon perusnäkemyksiin.”

Minun on todella vaikea uskoa, että kommenttia minareettien määrästä varhaiskristillisen kirkon syntysijoilla, tai kirkkorakennuksien purkamisen sijaan muuttamista palvelemaan toista tarkoitusta, olisi puheessanne tarkoitettu varoittavaksi tai negatiiviseksi ilmaukseksi. Jos kuitenkin tarkoitatte, että muiden uskontokuntien voimistuminen suhteessa kristinuskoon on negatiivista ja että katselisitte mieluummin ristinkirkontornia kuin minareettia tai teatterirakennusta näiden rakennusten symbolisissa merkityksissä, on minun kyseenalaistettava miten vakavasti otatte ajattelunvapauden käsitteen.

“Vaikka kirkkomme on yhä enemmistökirkko, kristillisen uskon perusopetukset eivät enää ole enemmistönäkemyksiä.”

Tämä voi olla hätkähdyttävää ja ymmärrän yskän - olettehan ollut uskossa paljon minua pidemmän ajan, ja silti muistan miten käsittämättömältä minusta itsestäni tuntui, kun jouduin uskovana kohtaamaan enemmistön näkemyksen. On tavallista, että julkinen mielipide muuttuu, eikä ole epätavallista, että enemmistöuskonnon opit muuttuvat pikkuhiljaa sen mukana.

Lausetta edelsi mielipidemittaustietoja ilmentäviä numeroita, joka kertoi mm. vuonna 1999 66% suomalaisista uskoneen Jeesuksen ylösnousemukseen, kun vuonna 2011 väittämään uskoi enää 36%. Tilastotutkimus näiden numeroiden taakse olisi kiva nähdä - kiinnostaa, miltä kansanryhmiltä mittaus on tehty.

“Kirkoilla ja kristillisillä järjestöillä on ollut paljon suurempi vaikutus yhteiskunnan vakauteen, turvallisuuteen ja talouteen kuin usein osataan ajatella. Lastensuojelu, ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioitus samoin kuin muu lainsäädäntömme ja sivistyksemme perusta on nojannut vahvasti kristinuskon mukanaan tuomaan ihmiskuvaan. Rehellisyys, työmoraali ja esivallan kunnioitus ovat edellytyksenä sille, että saamme verotuloja, joilla hyvinvointia voidaan ylläpitää. Tasapainoiset perheet, kestävät avioliitot ja vastuullinen vanhemmuus ovat edellytyksiä lasten ja nuorten kehitykselle.”

Rinnastatte kappaleessa tasapainoiset perheet, kestävät avioliitot ja vastuullisen vanhemmuuden kirkkojen ja kristillisten järjestöjen yhteisvastuutoimintaan, ja annatte ymmärtää modernin hyvinvoinnin olevan kristinuskon periaatteiden ansiota. Silti epätasapainoiset perheet, kestämättömät avioliitot ja vastuuton vanhemmuus on näkemykseni mukaan lähtöisin juurikin järjestäytyneen uskonnon ja enemmistökirkkojen enemmistönäkemysten tukemasta naisia, vähäosaisia ja vähemmistöjä syrjivästä hierarkisesta arvomaailmasta: Pohjimmiltaan itse ajatuksesta kansan yläpuolisesta hallinnosta, mikä muokkautui nykymuotoonsa valistuksen ja teollisen vallankumouksen aikaan.

Vaikka pidänkin valistusliikettä ja sen poikimaa ajattelunvapauden mallia - jolle demokratiamme toimivuus perustuu - tärkeänä askeleena modernin yhteiskunnan kehityksessä, sen ajatusmaailma oli kuitenkin rakentunut vastaamaan teollistuvan maailman tarpeisiin, eikä ole enää relevantti. Huomionarvoista silti on, että vaikka valistus nojasi periaatteissaan arvoihin, jotka kirkko oli sanellut ennen valtakautensa loppua, valistus silti muovasi ja uudelleenmääritti näitä arvoja sopimaan ajan tarpeisiin. Valistuksen agendana oli muunmuassa edesauttaa lukutaidottomien sekä työkykyisten naisten koulutusta, tuottaakseen kykenevää työvoimaa teollisuuden moninaisiin tarpeisiin.

Kirkon poliittisen vallan vähentämistä vastustettiin, sillä kirkossa tiedostettiin tämän tarkoittavan muunmuassa ettei kirkko enää olisi ainoa tiedon lähde ja opin ahjo, kun riippumattomampaa ja modernin maailman haasteisiin vastaavaa tietoa ja taitoa oppisi koulusta, joka oli kaiken lisäksi pakollista kaikille. Tämän koulutuksen avulla sittemmin rakennettiin moderni hyvinvointi.

“Kun apostoli Paavali toisessa kirjeessään Timoteukselle kuvaa viimeisten päivien vaikeita aikoja, sanat sopivat hyvin tähän aikaan. 2. Tim. 3:1-5. Ihmiset ovat silloin nautintoa eli mielihyvää enemmän kuin Jumalaa rakastavia, vaikka heissä on jumalisuuden ulkokuori.”

Jännästi Paavali kuvaa käytännössä mitä tahansa aikoja, sillä ihmisen ei ole osoitettu olevan yhtään enempää mielihyvää rakastava nykyisin, kuin ajalla ennen Paavalia. Jumalisuuden ulkokuoren voidaan myös nähdä tarkoittavan jumalallisena esiintyviin ihmisiin kuten uskontokuntien edustajiin tai uskoviin ylipäänsä - ja “nautintoa eli mielihyvää” heille tuottavien asioiden, kuten järjestäytyneen uskonnon määrittelemien muuttumattomien moraalikäsitysten tuoman turvantunteen sitä aidon jumalanrakkauden korviketta. Mielestäni Paavali varoittaa kyseisessä säkeessä nimenomaan paikoilleen jämähtämisestä ja liiaksi tottumisesta.

“Mielihyväkulttuuri normittaa seksuaalietiikkaa ja viihdemaailmaa ja hedonismin huipennus on huumeriippuvuus, joka lopulta tuhoaa monen nuoren elämän. Mielihyvästä on tullut aikamme suosituimpia epäjumalia, jonka eteen ollaan valmiit uhraamaan jopa oma terveys ja henki.

“Hedonismin perusviesti on se, että sinun pitää kuunnella omia tunteitasi ja toimia niiden mukaan.”

Sananen hedonismista: “…a hedonist strives to maximize net pleasure (pleasure minus pain)”. (2) Tarkoittaen, että hedonisti tiedostaa, että nautinnon lisäksi on olemassa sen vastakohta eli kärsimys. Hedonisti pyrkii maksimoimaan nautinnon ja vastavuoroisesti minimoimaan kärsimyksen, jäädäkseen mahdollisimman paljon “voitolle”.

Ihminen, joka hankkiutuu huumeriippuvaiseksi ei toimi hedonismin periaatteiden mukaisesti, sillä varsinkin kun on kyse voimakasta riippuvuutta aiheuttavista huumeista, lopulta suurin osa olemisesta on kärsimystä ja huume ei enää tuota sitä mielihyvää, minkä se alussa teki. Teoriassa hedonisti ymmärtää tämän ja lopettaa, kun on vielä voitolla. Todellisuudessa hedonisti arvioi kykynsä irtautua riippuvuutta aiheuttavasta huumeesta ennen, kuin antaa mahdollisuuden vahingolliselle riippuvuudelle syntyä, eikä suinkaan idioottina hakkaa loputtomiin päätä seinään, kun huumeen käyttö ei enää tunnukaan hyvältä vaikka pitäisi. Huumeriippuvaiseksi hankkiutunut ihminen on surkea otus, joka tarvitsee apua eikä virheellistä hedonistin nimikettä; eivätkä hedonistit sen koommin tarvitse virheellistä narkkaririnnastusta.

On myös perin villiä vetää suora viiva hedonismin, huumeriippuvuuden ja nuorten elämän tuhoutumisen välille. Olin lähellä romuttaa oman elämäni täysin ilman huumeita jo pelkästään uskonnollisen yhteisöni paineen aiheuttaman tuskan alla, mutta sen lisäksi vielä olemalla outolintuna eri tavalla uskovien keskuudessa. On siis selvää, että elämiä ei tuhoa riippuvuus tai käyttö - huumeiden tai uskonnon - vaan niiden tabu ja sosiaalinen ulossulkeminen niiden takia, mitä kriminalisointi on huumeiden tapauksessa.

“Hedonismi on erityisen tuhoisa perheiden ja avioliiton kannalta. Avioliiton asemaa kuvastaa se, että tällä hetkellä jo yli puolet äitien esikoisista ja 40 % kaikista lapsista syntyy avioliiton ulkopuolella, pääasiassa avosuhteissa. Kun maassamme solmitaan vuodessa 24 000 avioliittoa, niin samassa ajassa eroaa 14 000 avioparia.”

En valitettavasti ymmärrä, miten tämä liittyy hedonismiin mitenkään. Yritättekö väittää, että avioliiton ulkopuoliset (siinäkin on jännä ilmaus: on “ulkopuolinen”, jos ei ole syntynyt avioliitossa oleville vanhemmille) lapset johtuvat yksinomaa vanhempiensa hallitsemattomasta tarpeesta päästä äkkiä panemaan? Väitän, että ne johtuvat useimmiten siitä, että ei olla menty naimisiin. Siihen taas vaikuttaa monet eri tekijät, ei pelkästään eikä edes pääasiassa ihmisen nautinnonhalu. Vai yritättekö muuten vain antaa ymmärtää, että avoliittoperhe olisi vähemmän perhe?

Maassamme avioliitto on sallittu vain miehen ja naisen välillä, minkä piti olla niin mahdottoman hieno ja mahtava asia, ettei sukupuolineutraalia avioliittolakia voi sallia ettei rakas vaahtokarkista tehty avioliittoinstituutiomme vahingossakaan särkyisi. Ja esitätte, että joka 12 vihkimistä kohden tulee 7 eroa? Mitä mahtavaa siinä on? Eikö ole selvää, ettei avioliitto instituutiona ole mikään taikaliima ihmisille, jotka eivät yksinkertaisesti pysty kehittämään itselleen tasapainosta elämää maailmaan, jonka johtajatkaan eivät osaa sanoa miltä esimerkiksi taloudellinen tilanne näyttää viiden viikon kuluttua… Puhumattakaan viiden vuoden tai viidentoista vuoden, jolloin nyt vastavihityn perheenlisäystä odottavan avioparin pitiäisi osata neuvoa silloin murrosiän epävarmuudessa painiskelevalle jälkikasvulleen, miksikä tämän kannattaisi kouluttautua?

Voisiko avioerojen korkea määrä olla osin muunmuassa kristillisten tahojen peräänkuuluttaman parisuhteen liukuporrasmallin tuotetta: “Ensin seurustelu, sitten yhteenmuutto, sitten kosinta, sitten vihille ja sitten lapsi tai kaksi. Lopulta vielä omakotitalo, kultainen noutaja ja farmarivolvo, ja siitä on parisuhdeonni tehty!” Varsin söpö ja romanttinen kuva, mutta täysin fiktiivinen. Kun nuorta aikuista painostetaan kouluttautumaan mahdollisimman korkeasti että edellämainittu elämänhaave olisi turvattu, valmistumaan koulusta äkkiä että pääsee tienaamaan verotuloja, hankkimaan korkean työmoraalin ja olemaan valmiita uhraamaan asioita - vaikka tekemään töitä opiskelun lomassa tai keskeyttämään koulutuksen työuran eteen, ja samalla yhteiskunnalliset arvot sanovat 20 vuotta täyttäneelle naiselle että tämän tulisi jo olla raskaana ja miksei niitä lapsia jo synny - tänne tarvitaan lisää veronmaksajia, ei liene ihme ettei ihmisten elämät eivät joudukaan tämän lineaarisen tikasprogression kaavan mukaan kun avioliittoa yritetään lähteä moisen kaaoksen keskellä rakentamaan.

Toivoisin lisäperusteluja ja selventävää tilastotietoa tähän puheenne kohtaan. Miten avioerojen määrä korreloi hedonismin harjoittamisen kanssa?

“Lapset ja nuoret ovat yhteiskunnan arvojen seurausten tehokkain mittari. Arvomurroksen myötä olemme niin Suomessa kuin koko Euroopassa todistamassa tilannetta, jossa ennätyksellisen taloudellisen hyvinvoinnin keskellä pesii ennen näkemätön henkinen pahoinvointi. Lasten psykiatrisen hoidon tarve, etenkin masentuneisuus on lisääntynyt. Huostaanottoa ja kodin ulkopuolelle sijoitusta tarvitsevien lasten määrä kasvaa jatkuvasti.

“Asiantuntija valiokunnassa totesi nykylapsen hyvinvointia eivät uhkaa niinkään vanhempien työelämän vaatimukset, vaan vapaa-ajan hedonistiset valinnat.”

Haluaisin niinikään lukea lähteen tälle väittämälle. Minkä alan asiantuntija, missä valiokunnassa, missä kontekstissa, milloin, ja millä perustein? Mitä ovat nämä mainitut vapaa-ajan hedonistiset valinnat? Mitä muita uhkakuvia lapsen hyvinvoinnille ko. asiantuntija mainitsee, ja mitä perusteluja hän niille esittää?

Lapset ja nuoret ovat hyvinkin tehokas mittari yhteiskuntamme toimivuudelle. On kuitenkin perusteetonta olettaa, että mainitsemanne yleistyvä pahoinvointi olisi yksinomaa vanhempien vapaa-ajan valintojen seurausta. Sosiaalinen painostus konformoitumiseen koskettaa yhä nuorempia lapsia, eikä ollenkaan vähän esimerkiksi vanhempien uskonnollisiin arvoihin nojaavan lastenkasvatuksen johdosta. Olen itse monen muun muassa kokenut juuri tämän ilmiön raastavan vaikutuksen varsinkin itsenäistyvän nuoren elämässä.

“Arvojen välistä taistelua käydään hyvin pitkälti kielen avulla, kaappaamalla käsitteet, esimerkiksi rakkaus, vapaus tai tasa-arvo uusiin tulkintoihin. Onko rakkaus omista mielihaluista luopumista toisen hyväksi vai omien mielihalujen noudattamista silloin kun se tarkoittaisi vaikkapa puolison hylkäämistä?”

Ei, vaan arvojen välistä taistelua käydään hyvin pitkälti kriittisen, loogisen päättelykyvyn avulla. Kieli on lopulta se ulkoasu, johon nämä arvot puetaan. Onko rakkaus mielihaluista luopumista tai niiden noudattamista ollenkaan? Onko rakkaus jotain aivan muuta, ja mielihaluista ja niiden toteuttamisen tai niistä luopumisen ramifikaatioiden punnitsemisessa kyse rakkauden sijaan moraalikäsityksestä ja etiikasta?

“Elämme sellaista aikaa, jossa kaikki nämä kristillisen ihmiskuvan lähtökohdat on kyseenalaistettu, ihmisen elämän erityinen arvo ja pyhyys, avioliiton asema naisen ja miehen välisenä liittona ja synnin todellisuus ihmisen elämässä.”

Niin kauan, kuin maailmassa esiintyy systemaattista julmuutta ja syrjintää yhtäkään ihmistä kohtaan, ihmisen elämän erityinen arvo ja “pyhyys” on kyseenalaistettuna. Kristinusko on myös jostain syystä ominut jopa avioliiton käsitteen, vaikka sen syntyyn ei kristinuskolla ole ollut osaa eikä arpaa. Synnin todellisuus ihmisen elämässä taas on niitä henkilökohtaisia uskon ja elämänkatsomuksen kysymyksiä, joiden kyseenalaisuudesta on täysin turha edes väitellä. Se ei vaikuta yhteiskuntamme rakenteeseen millään tavalla.

“Viidennen, nuorimman lapsemme synnyttyä ja uutta perheenjäsentä koko perheen kesken ihastellessamme parin vuoden vanha tyttäremme esitti toiveen, voisinko seuraavaksi synnyttää perheeseemme kissan. Vastasin, että se ei valitettavasti äidiltä onnistu, jolloin hän kysyi, että voisiko sitten isi synnyttää kissan.

Tyttö ei taida olla ainoa, jolla ihmiskuva on hämärän peitossa.”

Tytöllä on oivallinen uteliaisuus ja nerokas lateraalinen ajattelukyky. Sen ei tarvitse olla kissa, kuten me kissan tunnemme tai synnytetty tavalla, joka aikuiselle tulee ensimmäisenä mieleen vastatakseen lapsen varsin progressiivista ja piristävän tuoretta ajatusta. Kysymällä tuonkaltaisia kysymyksiä lapsi törmää vain liian usein juuri vastaukseen, “se ei valitettavasti onnistu”. Vastauksen pitäisi olla “minä en valitettavasti keksi miten”, johon lapsen mielikuvitus ja uteliaisuus voisi vastata “minä keksin!”

Jos sinä et, niin minä keksin. Jos et aio muuttaa maailmaa ja ajattelutapojamme suuntaan, jossa tuettaisiin käytännössä jokaisen ihmislapsen nerontasoista, ilmeisesti synnynnäistä kykyä nähdä kysymyksiin useita mahdollisia vastauksia yhden ainoan oikean sijaan ja edesautettaisiin tämän kyvyn kehittämistä valmiiksipureskeltujen vastausten pakkosyöttämisen sijaan, minä muutan.

“Raamatun kuvauksen mukaan ihminen ei ole syntynyt sattumalta, Jumala on luonut hänet. Muun luomakunnan keskellä juuri ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, ainutkertaisen arvokkaaksi, ja siksi ihmisen elämä on pyhää.”

Silti ihmisarvon tunnustamiseen ei vaadita kristinuskon tunnustamista: Ihminen on itsessään arvokas siinä missä muutkin elämän muodot. Kristinuskon näkemys asiasta asettaa ihmisen muun elämän yläpuolelle ja tämä arvomaailma taas on edesauttanut ihmisen kipuamista nykyiseen ympäristönsä hyvinvoinnista ja aiheuttamastaan kärsimyksestä piittaamattomaan, ympäristöä ja eläinkuntaa räikeästi hyväksikäyttävään asemaan.

“Elämä arvo ja samalla oikeus elämään kyseenalaistetaan useimmiten silloin, kun ihminen on heikoimmillaan, elämän alku- tai loppupäässä.

Abortti on Suomessa vaiettu tabu, Pandoran lipas, jonka avaamisen seurauksia pelätään. Aihe koskettaa kuitenkin paljon laajempaa joukkoa kuin ajattelemme. Aborttilain säätämisestä lähtien on tehty yli puoli miljoonaa aborttia. Tällä hetkellä keskeytetään noin 10 000 raskautta vuodessa eli yli 30 joka päivä.”

Raskauden keskeytyksen syitä on monia, mm. äidin ja/tai lapsen terveydentila, monisikiöraskauden osakeskeytys sekä päällimmäisenä sosiaaliset syyt, esimerkiksi äidin kokema parisuhdeväkivalta, äidin työuran vaarantuminen raskauden takia, tai vaikkapa vapaaehtoinen lapsettomuus. Suurin kysymys on kuitenkin yhä naisen oikeudesta päättää omasta kehostaan ja elämästään - äidin elämän arvo ja oikeus elämäänsä ei vähene tämän tulessa syystä tai toisesta raskaaksi.

Vertailun vuoksi, Suomessa syntyi vuonna 2010 rapiat 61000 lasta, eli yli 160 joka päivä. (3) Jokaista eriävistä syistä abortoitua alkiota kohden syntyy siis meidänkin hitaasti lisääntyvän kansamme keskuudessa kahdeksan lasta.

“Abortti-ikäinen lapsi ei ole tunnoton kudoskappale, vaan yksilö, joka kykenee tuntemaan kipua. Eläinsuojelulaki antaa paremman suojan lopetettavalle eläimelle kuin aborttilaki syntymättömälle lapselle. Eläimelle ei saa teurastettaessa tuottaa kipua, mutta abortin kivuliaisuudesta ei uskalleta edes keskustella.”

Lähdeviitteet tutkimustietoon, kiitos. Kärsimys ja kipu ovat ilmiöinä vailla keskinäistä riippuvuutta. Kivun pelossa me kuvittelemme välttävämme kärsimystä vältteleämällä kipua. Kipu ei kuitenkaan ole kärsimystä, jos se ei huononna elämänlaatua, ja kärsimyksen kannalta katsottuna eläinsuojelulaki ei annakaan ollenkaan hyvää suojaa teuraseläimelle tämän elämän aikana, joten rinnastuksenne on niiltä osin ontuva.

Mutta puheenne on toki tyypillistä kristilliseen ihmiskuvaan juurtunutta misogynististä propagandaa - esitätte välittävänne ihmisen elämästä, vaikka todellisuudessa välitätte ihmisestä jostain syystä vain tämän ensimmäisen 9kk aikana. Syntymän jälkeen ihminen on omillaan langennut syntinen ja kaikki kärsimys, mikä tämän osaksi tulee on jotenkin oikeutettua, eikä sitä kuulu yrittääkään ehkäistä. Äidin ja lapsen kärsimyksestä Te ette tässä uskalla keskustella.

“Läntisen Euroopan maista ainoastaan Suomessa ja Ruotsissa terveydenhuollon henkilöstöllä ei ole lakiin perustuvaa oikeutta kieltäytyä vakaumuksen perusteella suorittamasta abortteja tai laatimasta niihin liittyviä lausuntoja. On kestämätöntä puolustaa omantunnon vapauden puutetta sillä, että näin vaikeutettaisiin aborttioikeuden toteutumista. Missään muussa maassa näin ei ole käynyt.“

Kysymys onkin periaatteellinen: Mikäli lääkärit voivat kieltäytyä abortista vedoten omaantuntoon tai vakaumukseen, mitä kaikkia muita toimenpiteitä lääkärit voivat kieltäytyä suorittamasta samaan syyhyn vedoten? Koskisiko omantunnonvapaus vain julkista terveydenhuoltoa, ja saisiko yksityinen sektori määrätä omasta omantunnonvapaudestaan? Kilpailutettaisiinko lääkäreitä vertailemalla toimenpiteitä, mitä kukin lääkäri suostuu suorittamaan? Lääkärin ammatti ei ole oman henkilökohtaisen vakaumuksen harjoittamista varten, vaan sen määrittää potilaan oikeus hoitoon. Hoitosuhteessa on kyse juuri tästä.

Esimerkiksi solubiologit joutuvat jo opiskeluidensa alkaessa allekirjoittamaan lausekkeen, jossa he vahvistavat ymmärtävänsä laboratoriotyössä käytettävän koe-eläimiä ja näinollen ihminen, joka ei halua koe-eläimien kärsimyksiä omalletunnolleen ei tule allekirjoittaa kyseistä lauseketta. Itsekään en mene töihin turkistarhalle ja sitten itke, kun joudun työssäni tappamaan turkiseläimiä.

On toki täysin eri asia ja nähdäkseni kaikilla tavoin hyväksyttävää pyrkiä työnsä puitteissa ehkäisemään potilaiden aborttitilanteeseen joutumista tai pyrkiä välttämään aiheuttamasta koe-eläinten kärsimystä. Nykyteknologian ja kyseisten alojen rakenteen puitteissa kuitenkaan ei ole mahdollista siirtyä täysin abortittomaan epätoivottujen raskauksien hallintaan tai koe-eläimettömään laboratoriotyöhön. Miten siihen päästäisiin on keskustelu erikseen, mutta voin vannoa, että on ajan ja ajatustyön hukkanheittämistä yrittää päästä siihen vetoamalla raamattuun.

“Jos Jumala katsoi pienen ihmisalkion riittävän ihmiseksi tullakseen siihen muotoon, miten me voisimme kyseenalaistaa syntymättömän lapsen oikeuden elämään?”

Kun on kyse lainsäädännöstä joka koskee myös uskoa tunnustamattomien oikeutta aborttiin, hylkäämällä jumalan konseptin. Moraalikäsitystämme tulee ohjata faktatietoon porautuva pohdinta eikä uskomukset.

“Abortista ei pidä vaieta, mutta siitä puhuttaessa tarvitaan ennen muuta kuoleman rajan ylittävää anteeksiantamisen ja armon sanomaa. Tässä kristityillä on etuoikeus rohkeasti pitää esillä lain ja evankeliumin sanomaa ja samalla puolustaa jokaisen Jumalan kuvaksi luodun elämää.”

Kröhöm. Kristityillä ei ole mitään erityistä etuoikeutta abortista puhumiseen eikä sillä ratsastamiseen oman agendansa edistämiseksi.

“Lähes 80 % suomalaisista on ilmaissut kannattavansa eutanasialakia. Olisiko nyt tilausta viidennen käskyn selitykselle? Eutanasia ei tarkoita tarpeettomien hoitojen riisumista vaan potilaan elämän lopettamista esimerkiksi myrkkyruiskeella. Saattohoito on kehittyneempää kuin koskaan historiassamme. Kipua ja ahdistusta voidaan hallita ja kärsivä potilas voidaan tarvittaessa sedatoida, vaivuttaa uneen. Kuolemaa ei voi tarkastella vain yksilön oman valinnan näkökulmasta. Kuolema on mitä suurimmassa määrin yhteisöllinen asia. Itsemurha koskettaa kipeästi kymmenien, jopa satojen ihmisten elämää. Sama koskee eutanasiaa, jota puolustetaan sillä perusteella, että ihmisellä tulisi olla oikeus päättää omasta kuolinhetkestään.”

Suomen kansa ei toivon mukaan teekään lain kannatuspäätöstä raamatun perusteella. Eutanasiaa perustellaan myös oikeudella arvokkaaseen elämään - sisältäen arvokkaan kuoleman. Äitini nukkui pois haimasyövän murtamana heinäkuussa yhdeksän vuotta sitten. Viimeiset viikot hän oli sairasvuoteella vahvasti sedatoituna. Kun tulin viimeisen kerran katsomaan häntä elävänä sairaalaan, hän ei kyennyt vahvan lääkityksen takia nostamaan päätään tai avaamaan silmiään kokonaan. Hän ei myöskään aluksi täysin tunnistanut, kuka minä olin, eikä missä itse oli. Hourittuaan aluksi jotakin pelokkaan sekavaa hän kysyi minulta, “miten sinä minut täältä löysit?” Hän oli henkisesti jossain aivan muualla, kuin mukavasti lääkepilvessä sairasvuoteessaan lepäilemässä, miltä saatte saattohoidon kuulostamaan. Nämä painajaisenomaiset viimeiset hetket olivat silminnähden äitini elämän karmivimpia. Olisin halunnut tarjota hänelle mahdollisuuden valita itse sen sijaan, että saattohoitolääkäri piti häntä niin vahvasti huumattuna, ettei hän erottanut painajaisiaan todellisuudesta. Siitä on elämän pyhyys kaukana.

“Lääkäriharjoittelussa kohtasin vanhuksen, joka kertoi halvaannuttuaan masentuneena kyselleensä lääkäriltään: “Mitä hyötyä meistä raihnaisista vanhuksista kenellekään on? Joutaisimme kuolla pois.“ Hän sai vastauksen: ”Te suoritatte yhteiskunnan tärkeintä tehtävää, sillä te opetatte meille, mitä on lähimmäisen rakkaus.” Ymmärsin viestin. Huolenpidosta riippuvat lähimmäisemme voivat avuttomuudellaan nostaa yhteisöstämme esiin arvot, jotka lopulta ovat menestyksemme kannalta avaintekijöitä. Yhteiskunta, joka rakentuu lähimmäisen rakkauden, ihmisarvon kunnioituksen ja keskinäisen huolenpidon varaan, kestää vaikeinakin aikoina. Historiakin osoittaa, että yhteiskunta, joka menettää nämä arvot, luhistuu – ajatellaanpa vaikka natsien hallitsemaa Saksaa.”

Natsit mainittu. On havainnollista tässä kohtaa mainita, että natsihallinnon aikainen Saksa oli aikansa tehokkaimmin toimivia yhteiskuntia, ja se luhistui sotilaallisen paineen alla.

On myös varsin kaksinaismoralistista perustella lähimmäisenrakkaudella, ihmisarvon kunnioittamisella ja keskinäisellä huolenpidolla yhteiskuntamme tukipilareina tällaista asiaa, mutta ei tehdä niin jäljempänä erään toisen yhteiskuntamme heikommassa asemassa olevan ihmisryhmän oikeuksia koskevassa kysymyksessä.

“Kuolemantoive sisältää usein kysymyksen: ”Olenko jo tarpeeton?” Kyselyyn ei tule vastata kuolinpiikillä, vaan välittämisellä ja tasokkaalla saattohoidolla.

“Eutanasiavaatimukset ovat aikamme arvomurroksen hedelmää. Pinnallinen mielihyväkulttuuri ajaa ihmiset pakenemaan elämän rajallisuutta kuolemaan. Jos elämän tarkoitus määrittyy mielihyvän tavoittelun kautta, sairauden tai vammaisuuden tuomat rajoitteet näyttävät tuhoavan elämän mielekkyyden tyystin. Nykyihmisen on vaikea hyväksyä, että heikkous ja kärsimykset kuuluvat elämään.”

Siinä, missä monet väittävät olevansa eutanasiaa ja aborttia kannattaessaan “pro-choice”, väitän itse ennemmin olevani asiassa “pro-reason” - järjen käyttö päätöksiä tehtäessä, myös myrkkyruiske kourassa, on aina rohkaistavaa. On loukkaavaa kuvitella, että lainsäädäntö voisi määritellä, saako ihminen itse käyttää päätäntävaltaansa omasta ruumiistaan ja elämästään. Kun ihminen painii parantumattoman kuolemaan johtavan sairauden tuskan kanssa, on tämä ehtinyt jo miettiä ja puntaroida valintojaan moneen kertaan ennen, kuin h-hetki saapuu. Ajatus elämänsä päättämisestä ei tule ihmiselle yht’äkkiä eikä yllättäen, ja siihen mennessä olisi potilaalle jo tarjottu yltäkylläisesti välittämistä ja hoitoa. Ihmisellä olisi elämänsä itse päättämisen mahdollisuuden lisäksi myös edelleen täysi oikeus välittämiseen ja tasokkaaseen saattohoitoon.

Tarpeeton kärsimys on kaikesta huolimatta tarpeetonta. Esimerkiksi, en kykene uskomaan niiden viimeisten viikkojen, mitä äitini vietti huumattuna Satakunnan Keskussairaalassa kuolinvuoteellaan kärsien olleen hänelle itselleen mitenkään tarpeellisia koko hänen elämänsä ja ihmisyyskokemuksensa kannalta. Ei ole kannanotto ihmisen tarpeellisuudesta ottaa kantaa tämän kärsimyksen tarpeellisuuteen.

“"Jos Jumala on kuollut, silloin kaikki on sallittua." Tällä lauseella kirjailija Dostojevski ilmaisi Jumalasuhteen ja moraalin välisen yhteyden. Todellinen etiikka, oikean ja väärän erottaminen nousee siitä, että ihminen on teoistaan vastuullinen itsensä yläpuolella olevan auktoriteetin, Luojansa edessä. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ihminen itse jää oman moraalinsa mitaksi ja määrittäjäksi.”

Tämä on täysin hairahtanut tulkinta etiikasta ja moraaliopin perusrakenteesta. Tulkintanne väittää, että ihminen tekee oikeita valintoja vain, koska tämä pelkää ylemmän tahon rangaistusta teoista, mitkä tämä ylempi taho määrittää rangaistaviksi. Väittämä on vajavainen, sillä se ei ota alkuunkaan lukuun ihmisen kykyä empatiaan, eikä loogiseen päättelyyn ja ympäristönsä empiiriseen havainnointiin ja havaintojen teoretisoimiseen ja pohdintaan, mikä on nykyaikaisen tieteen ja etiikan perustana.

“Johdonmukaisimmillaan tässä ajattelussa ihmisellä ei ole sinänsä mitään moraalista erityisasemaa tai hänen elämällään mitään erityistä arvoa oman lajinsa perusteella eläinkunnan keskellä. Ihmisen arvo määräytyy lähinnä sen perusteella, miten laadukasta ja kehittynyttä hänen elämänsä on ja miten paljon hänellä on arvoa muille ihmisille.”

Johdonmukaisuutta ihmisen arvon tai olemassaolon oikeuden määrittämisen muiden ihmisten kautta saa ainoastaan unohtamalla yhtälöstä jokaisen ihmisen oma kokemus olemassaolostaan, sen tarpeellisuudesta ja oikeudesta. Ihmisen arvon asettaminen muiden elämänmuotojen yläpuolelle onkin tieteen näkökulmasta epäjohdonmukaista ja varsin tyypillistä uskoon pohjautuvalle ihmiskuvalle.

Yhteiskuntamme on rakentunut niin, että osa ihmisistä joutuu tilanteisiin joissa he tuntevat olevansa arvottomia muille, johtuen monilta osin hierarkisesta hallintomallista, jossa ihmisen on itse pyrittävä tekemään itsensä tarpeelliseksi muille. Kun yhtälöstä poistetaan ihmisten fiktiivisen arvojärjestyksen mukaan määräytyvä eriarvoistava käyttäytyminen, ihmiset alkavat tekemään toisistaan tärkeitä itselleen.

“Eläinoikeusaktivistien Raamatussa, ympäri maailmaa bestsellerinä myydyssä australialaisen Peter Singerin teoksessa "Oikeutta eläimille" todetaan: "On olemassa eläimiä, joiden henki on millä kriteerillä tahansa arvokkaampi kuin joidenkin ihmisten. Simpanssilla, koiralla tai sialla esimerkiksi on kehittyneempi tietoisuus itsestään kuin vaikeasti kehitysvammaisella lapsella tai erittäin seniiliin tilaan päätyneellä vanhuksella.“ Singer löytää samoista ajatuksista moraalisen oikeutuksen vastasyntyneiden vammaisten lasten surmaamiselle, raskaudenkeskeytykselle ja eutanasialle, vähemmän arvokkaana pitämänsä ihmiselämän lopettamiselle.”

Älkääpä ministeri Räsänen lukeko kuin piru Oikeutta eläimille -teosta ja irroittako kontekstista lainauksia laastaroidaksenne kristityn lihansyöjänne verestävää omaatuntoa. Singer ei halua surmata vastasyntyneitä vammaisia lapsia, eikä kehottaa ketään tekemään samoin. Teos kyseenalaistaa myös Teidän tuossa ylempänä peräänkuuluttamaa ihmisen oletettua ylempiarvoisuutta muuhun eläinkuntaan nähden, esim. väitetyn jumallähtöisyytensä johdosta. Lainaamallanne rinnastuksella Singer haluaa havainnollistaa, miten idioottimaista on pitää itsestäänselvyytenä sitä, että meillä olisi muka oikeus aiheuttaa muille eläimille kärsimystä ja karsia niiden oikeuksia vain, koska isolla osalla meistä on kehittyneempi tietoisuus itsestämme. Pyrimmehän kuitenkin olemaan aiheuttamatta kärsimystä vaikeasti kehitysvammaisille lapsille tai dementoituneelle vanhukselle, niinikään kuin ei-toivotusti raskaaksi tulleelle naiselle ja tämän syntymättömälle lapselle tai kuolemaan johtavaa sairautta sairastavalle ihmiselle ja ylläpitämään heidän oikeuksiaan siinä missä muidenkin ihmisten; miksi emme siis tekisi niin itsemme lisäksi myös muille eläimille?

On myös perin ironista, että juuri Te käytätte kirjasta Raamattu -ilmaisua kuvaamaan sen oletetun monoliittista asemaa eläinoikeusaktivistien keskuudessa, ja silti samalla tulkitsette sen ilmeisen tahallanne noin väärin. Koetteko kenties itse suhtautuvanne raamattuunne samalla vihjatulla fanaattisuudella, yksisilmäisyydellä ja kritiikittömyydellä?

“Ihmisen elämä on pyhää ja sen tulee olla koskematonta, koska Jumala on luonut ihmisen kuvakseen. Maailmankaikkeuden Luoja on antanut jokaisen ihmisen elämälle huikean arvon. Kukaan ei ole ansainnut omaa elämäänsä. Elämä on lahja. Vain Jumalalla, elämän antajalla, on oikeus ottaa tämä lahja pois.”

Ihmisen elämän koskemattomuus nykyisen maailmankatsomuksen mukaan ei perustu eikä tulisikaan perustua mihinkään jumaluskoon; sekulaarinen elämänkatsomus sallii niin eutanasian ja abortin puolesta- kuin vastaanpuhujienkin mielipiteiden eettiset ja moraaliset perustelut. On silkkaa hevonkukkua väittää, etteikö ihmisten itsensä elämästä päättäminen kuuluisi heille itselleen - tuolla samalla Teidänkin esittämällä väitteellä, raamattu tukenaan, puolustettiin aikanaan myös orjuutta ja vastustettiin naisten äänioikeutta: “Jumala on asettanut sen niin, joten ihmisen ei kuulu sitä muuttaa.”

“Syksyllä eduskunta saa todennäköisesti käsiteltäväkseen kansalaisaloitteen ns tasa-arvoisesta avioliitosta. Sukupuolineutraalin avioliittolain merkittävin käytännön seuraus olisi adoptio-oikeuden salliminen samaa sukupuolta oleville pareille.”

Sukupuolineutraalin avioliittolain merkittävin käytännön seuraus ei olisi adoptio-oikeuden salliminen samaa sukupuolta oleville pareille, sillä ei ole mitään suoranaista perustetta olettaa, että homot alkaisivat, saatika pystyisivät adoptiojärjestelmän puitteissa alkamaan yht’äkkiä adoptoida nykyistä enempää heti naimisiin päästyään. Avioliiton tehtävä ei ole tuottaa aviopareille tavalla tai toiselle lapsia kasvatettavaksi, eivätkä kaikki avioparit halua lapsia.

Merkittävin käytännön seuraus olisi samaa sukupuolta olevien parien tasavertaisuus lain edessä, sisältäen esimerkiksi avioparien saamat verohelpotukset sekä omaisenoikeudet, mutta myös lain itsensä tekemä julkinen kannanotto siitä, ettei homoseksuaalisuus ole muita suuntautumisia huonompi eikä peruste syrjinnälle.

“Elämme merkillistä aikaa, kun ihmiskunnan historian luonnollisinta asiaa, äitiyttä ja isyyttä, joudutaan puolustamaan ikään kuin se olisi jonkun uskonnollisen ääriryhmän keksintö.”

En ymmärrä tätä väitettä. Äitiyttä ja isyyttä - tämä siis biologisessa merkityksessä - ei tarvitse Suomessa erikseen puolustaa. Ihmisen oikeutta lisääntyä ei rajoiteta nykyisessä lainsäädännössä. Paitsi osalta trans*sukupuolisista, jotka joutuvat passisukupuolensa korjatakseen vastineeksi luopumaan lisääntymiskyvystään.

“Kun eduskunnassa käytiin keskustelua yksinäisten naisten ja naisparien oikeudesta hedelmöityshoitoihin, mieleeni jäi hanketta puoltava kysymys: ”Miksi naisen äitiys pitäisi määrittyä miehen kautta?” Äitiyden ja isyyden välinen yhteys on ollut itsestään selvyys, biologinen fakta ihmiskunnan historian alusta lähtien. Mies ja nainen ovat toisistaan riippuvia monessa suhteessa enemmän tai vähemmän, mutta lisääntymisessä tämä riippuvuus on 100%:sta.”

Miten tämä liittyy avioliittoon? Avioliitto ei ole koneisto lapsien tuottamista varten. Kysymyksessä äitiyden määrittämiseen miehen kautta viitataan toki naisen vapauteen päättää, päästääkö penistä vaginaansa vai ei, ja haastaa samalla eettiseen pohdintaan naisen oikeudesta äitiyteen ja oikeudesta määräämisestä ko. päätöksen nojalla.

“Sukupuolineutraali avioliitto-ohjelma pystytään toteuttamaan askel askeleelta. Tavoitteena oli edetä samaa sukupuolta olevien parisuhteen virallistamisesta hedelmöityshoitojen hyväksymisen kautta ensin perheensisäiseen ja sitten ulkoiseen adoptioon, jonka jälkeen voidaan toteuttaa sukupuolineutraali avioliitto. Ohjelma on edennyt suunnitelman mukaan.

Jokaisen askeleen välttämättömyyttä on perusteltu edellisellä. Virallistetun parisuhdelain puolesta äänestäessään useat kansanedustajat kertoivat hyväksyvänsä esityksen vain sillä edellytyksellä, että se ei tule koskemaan lapsia. Naisparien hedelmöityshoito-oikeutta vaadittiin siksi, että meillä jo on virallistettuja pareja, jotka toivovat lasta. Perheen sisäinen adoptio taas katsottiin välttämättömäksi, koska naisparit voivat nyt yhdessä hankkia hedelmöityshoidoilla lapsen, jolla ei ole juridista isää. “

Tämä täytyy tehdä arvokonservatiivisessa yhteiskunnassa näin. Sillä vaikka homma olisi käytännössä ollut kaikille paljon helpompaa, jos jo tuolloin liki kaksi vuosikymmentä sitten olisi sukupuolineutraali avioliittolaki säädetty ja hyväksytty, naureskeltu asian helppoutta hetki jonka jälkeen jatkettu elämiämme tuikitavalliseen tapaan, kovaääniset aatteelliset vastustajat ja epävarmat vellihousut on suostuteltava näinkin itsestäänselvän ihmisoikeuskysymyksen ymmärtämiseen pikkuhiljaa ja varovasti käytännön esimerkein, ettei vain peppu tule liian kipeäksi. Se aikaisemmin peräänkuuluttamanne lähimmäisenrakkaus olisi tässä kohtaa poikaa, jos sallitte ilmauksen.

Viittaatte tässä myös tulevan SP-neutraalin avioliittolakiesityksen mahdolliseen läpiajamiseen, ja kenties sen jälkeisten lakien säätämiseen sen pohjalta. Uudesta lainsäädännöstä ei koskaan äänestetä sillä perusteella, mitä muita lakeja sen pohjalta saatettaisiin säätää tulevaisuudessa, vaan kysymys on lain oikeudenmukaisuudesta ja sen tarpeesta.

“Parisuhdelain, homoadoptiolain ja sukupuolineutraalin avioliiton perimmäisenä tavoitteena on vaikuttaa yhteiskunnan asenteisiin, jotta homoseksuaalinen suuntautuneisuus tunnustettaisiin heteroseksuaalisuuden rinnalle tasavertaiseksi tavaksi toteuttaa seksuaalisuutta. Sillä pyritään poistamaan ympäristön syyllistävät asenteet ja homosuhteisiin liittyvä syyllisyys.

Kirkko ei syyllisty syrjintään, jos se uskaltaa käyttää sanaa synti avioliiton ulkopuolisista sukupuolisuhteista. Sen sijaan kirkko syyllistyy homoseksuaalien syrjintään, jos he eivät saa kuulla Jumalan sanan koko totuutta, joka sisältää niin lain kuin evankeliumin. Jumala rakastaa homoseksuaaleja ihmisiä niin paljon, että hän haluaa myös heitä vetää Sanansa kautta Kristuksen yhteyteen ja osallisiksi evankeliumista. Samalla seurakunnissa tulisi löytyä enemmän tilaa ja rakkautta niille ihmisille, joiden kipuna on homoseksuaalinen tunne-elämä tai muu seksuaalinen poikkeavuus.”

Kirkko ei syyllisty syrjintään, jos se eriarvoistaa ihmisiä? Mitäh? Ei ole minun eikä kenenkään muunkaan kirkon ulkopuolisen paikka sanoa, mitä linjauksia kirkko saa ja ei saa itselleen vetää ja mitä raamatuntulkintoja se noudattaa, mutta miten tämä on millään tavalla sopiva kommentti sisäministerin suusta? Ei syyllisty syrjintään? Kattia kanssa.

Sikäli kuin kristinuskosta mitään ymmärrän, vanhaa testamenttia, mikä pitää sisällään ainoan jokseenkin selvän kannan kahden miehen väliseen seksiin, ei pidetä lakitekstin arvossa. Viittaan siis kolmanteen Mooseksen kirjaan, mikä tuomitsee myös useita muita nykyisin kristittyjenkin päivittäin toimittamia tekoja ja käytäntöjä kuten sianlihan syömisen ja kahden eri kankaan yhdistäminen vaatteessa ynnä muuta melko villiä, ja on näinollen yksinomaa homoseksuaalisuuden tuomitsemiseksi käytettynä verrattain heikko peruste. Uuden testamentin tuomioista seksuaalisesta poikkeavuudesta teologien kesken ei ole selkeää yksimielisyyttä siitä, pyrkiikö alkuteksti kieltämään homoseksuaalisuuden kokonaisuudessaan vai puhutellaanko kulloinkin jotain tiettyä ihmisryhmää ajan ja kulttuurin kontekstissa. Yhteisymmärrystä ei myöskään ole siitä, onko homoseksuaalisuuden sijaan puhe milloinkin heteroseksuaalisten miesten homoseksuaalisista akteista, sukupuolitautien tartuntariskistä anaaliseksissä (=epäpuhtaus) ilman painotusta aktin harjoittajien sukupuolesta, pederastiasta vai prostituutiosta. Sen sijaan evankeliumit, mitkä ovat luterilaisen kristosentrisen raamatuntulkinnan perustana, eivät kuitenkaan ota kantaa homoseksuaalisuuteen lainkaan, mitä nyt tuli puheeseen jumalan sanan koko totuudesta ja kirkosta.

Suomessa homoseksuaalien kipuna on heitä eriarvoistavat instituutiot joista päällimmäisimpinä nykyinen avioliittoinstituutio, useimmat järjestäytyneet uskonnot, sekä nykyinen sisäministeri.

“Keskustelussa on korostettu eroa sosiaalisen ja biologisen sukupuolen (engl. gender ja sex) – koetun ja juridisen sukupuolen välillä. Sisäistä kokemista korostamalla on irrottauduttu biologisesta todellisuudesta. Ihmisen omasta sisäisestä kokemuksesta on tullut todellisuuden mittari tänä aikana. Ihmisiä neuvotaan seuraamaan omaa sisäistä kokemusmaailmaansa, sydämen ääntä. Oikean ja väärän rajoja vedetään subjektiivisten kokemusten pohjalta. Ihmisen sisäinen kokemus toimisi oikean ja väärän mittarina, jos ihmiskuvastamme unohdettaisiin yksi keskeinen tosiasia – syntiinlankeemus.”

En jälleen aivan pysy kärryillä näissä ideoista toisiin hyppimisissä: Äsken oli puhe seksuaalisesta suuntautumisesta, mutta nyt onkin puhe sukupuolesta. Joka tapauksessa huomaattehan, ettei sisäinen kokeminen ole sen vähempää biologista todellisuutta kuin se, mikä kehosta ulkopuolelle näkyy. Hyppäätte jälleen sukupuolikokemuksesta ja sen biologisista perusteluista johonkin minulle perusteiltaan epäselvään ajatukseen etiikasta, jonka tulkitsen tarkoittavan sitä, että ihmisen oman, henkilökohtaisen sukupuolikokemuksen oikeuden tai vääryyden mittarina tulisi mielestänne toimia jokin ulkoinen taho. Miten henkilökohtainen sukupuolikokemus olisi siinä tapauksessa enää henkilökohtainen? Vielä tärkeämpänä kysymyksenä, miksi ihmeessä henkilökohtainen sukupuolikokemus pitäisi ylipäätään määritellä oikeaksi tai vääräksi yhtään miltään taholta?

“Kristilliseen ihmiskuvaan kuuluu oleellisesti se, että ihminen on perin pohjin langennut. Olemme arvokkaita Jumalan kuvina, mutta myös pahoja ja syntisiä. Tämä on kristillisen ihmiskuvan markkinoinnin suurin ongelma. Ihminen ei halua kuulla tai myöntää olevansa syntinen ja langennut.”

Olette oikeassa, tämä on ongelma kristillisen ihmiskuvan tyrkyttämisen kannalta. Se kun antaa olettaa että ihminen, joka ei ole tehnyt mitään väärää on silti paha, koska on mennyt syntymään tähän maailmaan. Se on ajatuksena lamaannuttava ja johtaa ihmisen vääjäämättömään arvottomuudentunteeseen. Ja mikä oivallisempi tapa alistaa ihminen vallan ikeeseen, kuin uskotella tälle tämän olevan arvoton niin kauan, kuin tämä ei sokeasti tottele ylhäältä tulevia käskyjä. Vanhassa testamentissa se tehtiin pääasiassa kuolemanrangaistuksen uhalla ja pelottelemalla jumalan vihan julmuudella, uudessa testamentissa uskalletaan jo luvata totteleville porkkanaksi mahdollisia taivaspaikkoja. Valitettavasti tämä alistamisfunktio on relevanttiutensa menettänyt, sillä kirkko ei enää säädä lakeja.

On myös luomiskertomukseen uskovien kannalta mielestäni loukkaavaa ajatella, ettei ihmisen ainutkertaisen suurta kapasiteettia kriittiseen ajatteluun ja loogiseen päättelyyn olisi tarkoitettu käytettäväksi. Siis ominaisuuksia, jotka jumala luomiskertomuksen mukaan ihmiselle loi ja mitkä tästä päätellen ovat myös kuvastuksia jumalasta itsestään. Ko. ominaisuuksien voimalla on kuitenkin rakennettu nykyinen hyvinvointiyhteiskunta ja taattu myös ministeri Räsäselle oikeus asettua ehdolle.

“Iiriksen puheenvuoro vei paneelin järjestäjiltä konseptit täysin sekaisin. Tuli hiljaisuus ja puheenjohtaja Wallu Valpio totesi, että tähän ei voi muuta kuin sanoa "amen". Kukaan ei oikeastaan enää puolustanut oikeutta prostituutioon. Iiriksen sanomana tämä väite, kristillisen avioliittoetiikan perusteesi oli sata kertaa vakuuttavampi kuin minun suussani. Iiris nimittäin paljasti sen tosiasian, että jokaisen ihmisen omatunto lopulta ja pohjimmiltaan todistaa kristillisen ihmiskuvan puolesta. Nekin, jotka itse käyttävät tai myyvät seksipalveluja, tietävät syvimmiltään tekevänsä väärin, vaikka voivatkin omantunnon äänen paaduttaa. Ja toisaalta, vasta ristiltä avautuvasta evankeliumista, armon sanomasta käsin uskallamme kohdata ja tunnustaa syntisyytemme.”

Teette melkoisen suuria yleistyksiä tässä, joten nyt tarkkana. Otatte esimerkiksi yhden puheen, jonka puhujan taustoista ei meillä ole mitään tietoa ja johdatte tämän puheesta mukamas universaaleja tosiasioita, jotka ovat kuitenkin vain ideoita ja mielipiteitä joiden kenties kovasti haluaisit olevan totta, jotta saisitte oman elämänkatsomuksenne jalustalle nostamiselle oikeutuksen. Tässä lienee myös avaus keskustelulle seksityön etiikasta. Haluan kuitenkin ennemmin korostaa, miten Teidänkin toistama seksityön stigmatisointi on kuitenkin seksityöntekijöille vaaraksi, esimerkkinä tuore tapaus 11.7.2013 Ruotsissa murhatusta seksityöaktivisti Jasminesta. (4) Väitän, että ilman häpeäleimaa yhteiskunnalta uhri olisi pajon epätodennäköisemmin joutunut tilanteeseen, jossa hänen elämänsä on uhattuna ammattinsa harjoittamisen johdosta.

“Room. 12:2 apostoli Paavali kehottaa: "Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää, otollista ja täydellistä." On hyvä tutkia ja tiedostaa, mitkä arvot ovat kulloisenakin aikana ristiriidassa Jumalan sanan kanssa, sillä niin helposti menemme vain virran mukana. Kristillinen seurakunta on kaikkina aikoina joutunut elämään ristiriidassa ajan henkeä vastaan tavalla tai toisella.”

Paavali siis kehottaa roomalaisia käyttämään järkeään. Hyvä ohje, jota suosittelen noudattamaan! Tuohon maailman aikaan ei ollut samanlaista ajattelun-, mielipiteen- ja uskonnonvapautta kuin nykyään, joten kehotuksen jumalan tahdon selvittämiseen ymmärtää kontekstissa. Jos Paavali eläisi nykyaikana ja kirjottaisi nykysuomalaisille, hän kehottaisi meitä laittamaan raamatun alas ja muuttumaan mielemme uudistuksen kautta. Tämän maailmanajan mukaan kun on Suomessa tähän asti tupattu mukautumaan enemmän tai vähemmän kristillisten perinteiden puitteissa, lähinnä koska niin on ennenkin tehty eikä normien kyseenalaistajia ole koskaan katsottu järin hyvällä.

“Kaikilla meillä on varmasti tullut eteen tilanteita, joissa joudumme miettimään, rohkenemmeko toimia vastoin yleistä mielipidettä tai normia, porukan painetta tai joskus jopa lakia, jos nämä ovat Jumalan sanan vastaisia. Apostolien teoissa kerrotaan tilanne, jossa viranomaiset kielsivät apostoleja saarnaamasta Jeesuksesta. Silloin apostoli Pietari ja muut apostolit sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä." (Ap.t. 5:29). He jatkoivat työtään kielloista huolimatta.”

Kyllä, minäkin puutun tähän. Kaikki olennainen sisäministerinä moisten analogioiden esittämisen implikaatioista lienee jo puitu, mutta koko yhteiskunnan kannalta viesti on seuraava: “Minkä tahansa teon voi oikeuttaa itselleen, jos vain riittävästi uskoo sen oikeellisuuteen.” Tällä ajatusmallilla toimivat mm. raiskaajat ja lasten hyväksikäyttäjät. Heillä on toistuvana yhteisenä piirteenä uskomus, että uhrit oikeasti salaisesti haluavat tekijää. Samalla perusteella saivat alkunsa myös uskonsodat ja ns. miekkakäännytys, millä kristinusko Suomeenkin alkujaan rantautui. Ymmärrättekö nyt, miksi ei ainoastaan sisäministerinä, vaan myös kristillisenä ihmisenä ja ylipäänsä ihmiskunnan jäsenenä tämä moraaliopillinen tulkinta jakeesta on varsin kyseenalainen? Jakeen sanoma nykykielellä ilmaistuna olisi mielestäni seuraava: “Kyseenalaistakaa epäeettiset, epäoikeudenmukaiset lait ja työskennelkää muuttaaksenne niitä.”

“Martti Luther selitti huonepostillassa Jeesuksen opetusta siitä, että keisarille tulee antaa se mikä keisarin on ja Jumalalle se, mikä Jumalan on: ”Keisari ja maallinen esivalta on tosin meidän hallitsijamme, mutta se ei ole ainoa herramme; meillä on toinenkin Herra, joka on suurempi, nimittäin Herra Jumalamme taivaissa. Jos siis jompikumpi näistä herroista on vihoitettava, jos on oltava tottelematon joko Jumalalle taikka keisarille, niin on parempi, että keisari vihastuu tottelemattomuuteemme, kuin että Jumala meihin vihastuu. Keisarilla en tässä tarkoita erikoista henkilöä, vaan yleensä kaikkea esivaltaa.” Näin siis Luther.”

Siispä kehotan maistraattivirkailijoita vihkimään samaa sukupuolta olevia pareja nykylainsäädännön sukpuolirajoitteisuudesta huolimatta. Kehotan lääkäreitä ja kirurgeja jättämään sukupuolenkorjausprosessissa potilaan lisääntymiskykyiseksi, mikäli välttämättömimpien toimenpiteiden puitteissa suinkin mahdollista. Kehotan poliisia ja viranomaisia jättämään rankaisematta huumausaineen käyttörikoksesta, ja sen sijaan toimittamaan asiakkaan avun luokse jos asiakkaan muu tilanne sitä edellyttää. Kehotan kaikkia ihmisiä lopettamaan kaiken poikkeavuuden demonisoinnin ja syrjinnän, vaikka laki sen sallisikin.

Sananlaskujen kirjassa sanotaan: ”Osta totuutta, älä myy!”. Tämä kertoo siitä, että totuudella on yleensä hinta. Totuuden seuraamisesta, totuuden tunnustamisesta ja puhumisesta joutuu usein maksamaan. Sen sijaan ihmisellä on kiusaus myydä totuutta, hankkia jotakin etua itselle sillä, että taipuu suosittuun harhaan tai vääristelee totuutta. Mutta Raamattu kehottaa: ”Osta totuutta, älä myy!”

Tämä pitää sisällään sekularistin näkökulmasta mielenkiintoisen määritelmän totuudesta: Totuus on raamatussa määritelty asiaksi, jota “tämän maailman viisaus” ei ymmärrä - toisin sanoen jo säkeen kirjoittamisen aikaan ymmärrettiin se toistuva tosiasia, että uskonnolliset opit pyrkivät itse todistamaan itsensä ja näinollen niitä ei voi ulkoapäin näyttää toteen. On siis uskon itsensä näkökulmasta oikein uskoa uskoon uskon avuin, mutta “hullutus” yrittää todistaa sitä järjellä ja logiikalla. (1.Kor.3:19) Ei järin hyvä perusta sisäpolitiikalle.

Sananlaskujen kehotus olla myymättä totuutta taas on erityisen voimakas: Siinä kehotetaan, kuten totesittekin, olemaan jakamatta asioita totuutena muille saadakseen siitä itselleen etuoikeutusta tai tyydytystä. Asioiden totuudenperäisyyden hyväksyäkseen ihmisen täytyisi siis päästää irti halustaan uskoa ko. asioiden olevan totta, vaikka ne eivät sitä olisi ja vaikka niiden totuutena myymisessä olisikin näennäisesti jotakin voitettavaa.

Tieteellinen menetelmä tekee juuri jakeen kehottamalla tavalla: Se ei etsi itselleen gratifikaatiota, vaan se muuttaa ja korjaa tietoa jatkuvasti havaintojen perusteella, syyllistämättä ja saarnaamatta. Teoria pyrkii selittämään havaintoja, ja kun uusi havainto osoittaa teorian olevan väärässä, teoriaa muutetaan vastaamaan havaintoja. Tätä juuri on totuuden ostaminen: Ylpeydestänsä, maineestaan ja kasvatuksessa saamastaan uskonopista luopuminen maksuksi totuudesta, ja ylipäätään sen ajatuksen hyväksyminen, että minäkin voin olla väärässä.

“Sanomisen tila kapenee, jos emme tätä oikeuttamme käytä. Mitä enemmän vaikenemme Raamatun opetuksesta kipeisiin ajankohtaisiin kysymyksiin, sitä voimakkaampi on torjunta. Jos lumituiskussa ladulla ei ole riittävästi hiihtäjiä, umpihankeen hiihtäminen käy raskaaksi. Edellä hiihtäjiä tarvitaan.”

Olen samaa mieltä - asioista, myös raamatun opetuksista ja niiden relevanttiudesta tulisikin keskustella. Politiikkaa niiden pohjalta ei tosin tulisi tehdä. Ajattelunvapauteen kuuluvan uskonnonvapauden ja sen sisältämän uskonnottomuuden vapauden puitteissa muiden, samaa uskoa tunnustamattomien elämästä päättäminen jonkin uskon opetusten perusteella on sekä moraalisesti että lainopillisesti väärin, eikä siihen umpihankeen kannata yrittää lähteä hiihtämään.

“Varottaessaan tessalonikalaisia vaikeista ajoista ja eksytyksistä apostoli Paavali antoi hänelle samassa luvussa kehotuksen: 2Tess 2:15: " Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme. " Tämä aika haastaa meidät sitoutumaan Jumalan Sanaan, sen lain tuomittaviksi ja toisaalta sen ihanan evankeliumin vapautettaviksi. Erityisesti meitä kutsutaan seisomaan lujina niissä Sanan kohdissa, jotka ovat ristiriidassa ajan hengen kanssa.”

Ei, ei oikeastaan kutsuta. Tulkitsette tilanteen ja kirjoitukset vain niin, että teitä kutsuttaisiin pysymään jääräpäisinä, vaikka todellisuudessa teitä kutsutaan evankeliumissa antamaan sijaa erilaisuudelle ja poikkeavuudelle ja haastamaan aikaisemmat kirjoitusten tulkinnat ja löytämään niistä itsellenne omaa elämäänne parantavaa sisältöä mikäli niin haluatte, eikä pyrkimään uskonne avulla arvottamaan ja tuomitsemaan ihmistä tämän ominaisuuksien tai elämäntilanteen perusteella.


Puheenne on voimakkaasti latautunut ja koin siihen vastaamisen oman elämänkatsomukseni takia välttämättömäksi. Toivottavasti vastineeni herätti myös Teissä ajatuksia jatkaaksemme kansakuntana avointa ja kriittistä yhteiskunnallista keskustelua.

Hyvää rakkauden kesää 2013!

Terveisin,
Tuomas Kristola


Lähteet:



2)

3)

4)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti